Mooi vond ik het wel op de markt als ik langs de kraampjes liep en alle marktlui hun waren luidkeels aanprezen. Je gulden was een daalder waard, dus op de markt moest je wezen.
Soms heb ik het idee dat ik ook met mijn beroep op een markt sta en mijn ‘waren’ moet aanbieden tegen spetterende prijzen. Regelmatig word ik benaderd of ik niet met mijn bedrijf op een site wil staan zodat ik goed te vinden ben. Het is natuurlijk een mooi idee, je wilt het de zoekende consument makkelijk maken in uitvaartland. Ik word graag gevonden want ik wil mensen die met een overlijden te maken hebben heel graag helpen. Toch wil ik niet gevonden worden via deze weg. Begrijp me niet verkeerd: iedereen die dit wel doet heeft het goed recht en ik heb er geen oordeel over.
Maar wil ík gevonden worden omdat ik zo’n mooie prijs aan de uitvaart heb hangen? Hoe kan ik nu van te voren al zeggen wat de uitvaart gaat kosten? Het totale plaatje is pas duidelijk als de wensen van de nabestaanden ook duidelijk zijn. Zodra die wensen kenbaar zijn kan ik een begroting voor de mensen maken en ik ben daarin transparant, zoals je dat met een mooi woord zegt.
Als ik benaderd wordt om een familie bij een uitvaart te begeleiden, vraag ik altijd hoe ze mij hebben gevonden. Het maakt mij dankbaar als het antwoord is ‘dat iemand hen op mij heeft gewezen’. Dat betekent dat die iemand met een goed gevoel terug kijkt op het afscheid dat hij heeft moeten nemen. Ook door mijn website te lezen of de advertentie in het plaatselijke krantje, daar kregen ze een goed gevoel bij. Niets over een fijne prijs, want daar gaat het hen in de eerste instantie niet om. Nee, men heeft bewust een weloverwogen keus gemaakt voor de uitvaartverzorger die bij hen past.
Hoe wil je dat de mensen een uitvaart die jij begeleid hebt herinneren, vraag ik me af:
‘nou, ’t was een fijne goedkope uitvaart!’
Of toch : ’De begrafenis van mijn vader werd geregeld door Anneke de Graaff. Alles was tot in de puntjes geregeld. Wat fijn om te voelen hoe betrokken zij was. Duidelijk te merken dat ze dit werk met haar hart doet. Niet afstandelijk, maar echt tot steun.’
Kijk en als je dit werk met je hart doet dan laat je de mensen ook niet achter met een schreeuwend hoge factuur.
Dus daarom sta ik niet op de markt, maar heb ik mijn waren geplaatst in de etalage van de herinneringen en ervaringen van hen die mij gevraagd hebben hen te helpen bij een uitvaart.